Notice: Undefined index: JQUERY_PLUGIN_CKEDITOR in /customers/8/a/7/borums.net/httpd.www/forum/extensions/HtmlFormatter/default.php on line 45 HOLSTED ST. - Fynbo-Ras - Borums Forum
FORSIDE | BAGGRUND | BORUM i FABJERG | MIN FAMILIE | STEDER OG FOLK | ERINDRINGER | BREVE | GALLERI | GÆSTEBOG
Du er ikke logget på! (.)
  1.  permalink
    I Holsted St. boede der på hjørnet af Kirkegade og Kirkevænget, dvs. lige over for kirken på den ene side og Missionshuset på den anden side, en mand, der hed Rasmussen, oftest kaldet Fynbo-Ras. Han arbejdede i Esbjerg som filetskærer. Han var flittig kirkegænger og havde en meget STOR sangstemme, der alene kunne fylde kirkerummet.
  2.  permalink
    SKAKSPILLEREN

Fynbo-Ras var ivrig skakspiller og formand for den lokale skakklub.

Nu er der lige det ved skakspillere, at de har en fuldstændig ubegrænset selvtillid. Jeg tror næsten, at det må være en forudsætning for overhovedet at kunne drive det til noget i den branche.

Engang skulle skakklubben spille turnering i Esbjerg, og man havde lejet en bus, som skulle køre deltagerne til og fra deres bestemmelsessted.

På vejen til Esbjerg holdt Fynbo-Ras en lang, formanende tale til de øvrige om, at nu måtte man jo ikke lade sig gå på af, hvis man tabte, for enhver kunne jo risikere at møde en stærkere modstander, så det ville jo ikke være en katastrofe osv. osv

Nu ville skæbnen, at Fynbo-Ras på førstebrættet tabte til Esbjergspilleren. Den mulighed havde overhovedet ikke været i hans tanker, men resultatet blev, at han på hele hjemturen beklagede sig over udfaldet, at han havde stået bedst lige til det træk, og hvis ikke der var sket det og det, ville han have vundet. Det ædle tab og vind med samme sind var som blæst væk af hans bevidsthed.
  3.  permalink
    SELV(OVER)VURDERING

Som måleraflæser kom far jo også til Fynbo-Ras og kendte udmærket hans opfattelse af egne evner som skakspiller. Derfor morede det ham at udfrodre ham med spørgsmål til, hvordan han opfattede andre skakspilleres evner.

I Holsted var der også en mand, som jeg kun kender omtalt som "æ patentbuhn - jeg bilder mig ind, at han havde en fortid som landmand og med særlige opfinderevner. Hvorom alting er, han var også skakspiller. Da far engang var hos Fynbo-Ras, spurgte han:

- Hvad Søren Peter, kan du slå ham?

- Ham? Han kan overhovedet ikke spille skak!!!

Det var jo en ikke uvæsentlig information at tage med sig, så da far senere kom til æ patentbuhn for at læse måler af og havde givet ham kvitteringen for strømafregningen, stod han lidt bagefter og snakkede med ham. Og selvfølgelig kom de da ind på skakspil. Og far kunne naturligvis ikke dy sig for udfritte ham om hans evner i den retning. Og der var absolut heller ikke nogen beskedenhed der!

- Men Rasmus, ham kan du da ikke slå?!!

- Rasmus, ham kan a hold' i mi' hule hånd, som a holder det her styk' papir!!!