Notice: Undefined index: JQUERY_PLUGIN_CKEDITOR in /customers/8/a/7/borums.net/httpd.www/forum/extensions/HtmlFormatter/default.php on line 45 HOLSTED ST. - Tobito-Hansen - Borums Forum
FORSIDE | BAGGRUND | BORUM i FABJERG | MIN FAMILIE | STEDER OG FOLK | ERINDRINGER | BREVE | GALLERI | GÆSTEBOG
Du er ikke logget på! (.)
  1.  permalink
    Til originalerne i Holsted må absolut regnes Tobito-Hansen. Han var kioskejer og hed, som det jo nok kan udledes, Hansen. Tilnavnet kom af, at han i kiosken, hvor han solgte blade og tobak, bl.a. havde cigarer af mærket Tributo. Det havde han åbenbart fået forvansket, så han altid kaldte dem Tobito.
  2.  permalink
    TOBITO OG JYLLANDS-POSTEN

Jyllands-Posten havde i 1950'erne en journalist ved navn Svend Hansen, der skrev en artikelserie, "Mellem Jyder". Han kørte rundt i Jylland, og hvor han traf mennesker, som forekom at være ud over det almindelige - som havde en usædvanlig historie eller var originaler - så skrev han en artikel om dem. Hans vej faldt også gennem Holsted St., hvor han har været inde i kiosken hos Tobito. Og han levede i høj grad op til kriterierne. Og artiklen er lystig læsning. Der berettes om hans oplevelser i tiden under første Verdenskrig, og han havde ejet en af de første busser i Danmark. Til det udtalte han (citeret efter hukommelsen):

- Ja, man er jo næsten ved at fortryde, at man har været med til at indføre det skidt her i landet!
  3.  permalink
    UDEN PERSONS ANSEELSE

Tobito-Hansen var en lille mand, men han var ikke bange for nogen. Som alle små provinsbyer havde også Holsted St. jo mennesker, der indtog en vis position i samfundet, altså sådan hævet over andre, men det kunne Tobito ikke lade sig skræmme af. Således var han en dag ude for, at han passerede "Trælast-Graversen" på gaden - han var direktør/ejer af byens trælasthandel -

(Det viste billede er linket ind fra http://ugeavisen.dk - klik på billedet for at gå til ugeavisen)

der gik forbi uden at hilse. Men det fik han ikke lov til upåtalt. Tobito standsede ham og sagde:

- Fordi du måske har 500 kr. mere herinde, end jeg har, sagde han og pegede på sin brystlomme, ka' du jo godt sige "Godmorgen"

Tobito fortalte selv historien og afsluttede med:

- I ka' fan'me tro, han har fået lært at hilse. Når jeg møder ham nu, tager han hatten af og siger: "Godmorgen, hr. Hansen!"
  4.  permalink
    KUNDEN HAR (IKKE) ALTID RET

Det med den finansielle styrke brugte han også en anden gang. For i kiosken handlede han jo naturligvis med aviser. Engang var en anden af byens bedre borgerskab mødt op søndag morgen for at hente avisen, men fandt døren låst. Han ruskede og bankede hårdt på døren for at vække Tobito, som jo også kom frem ved den megen larm og låste op med ordene:

- Bare fordi du måske har lidt mere herinde, end jeg har, behøver du ikke at sparke min dør i stykker!

Ja, han havde da i hvert fald ikke sparket på døren!

- Jo, gu' gjorde du så!

Begrebet "kunden har altid ret" gjaldt ikke i Tobito-Hansens kiosk!
  5.  permalink
    RESPEKT

Det var som fortalt ovenfor ganske åbenlyst, at Tobito-Hansen ikke havde overdreven respekt for lokalsamfundets spidser. Og han generede sig på ingen måde for at have sin mening om folk - og udtrykke den!

En dag, hvor far var inde i kiosken hos ham, er talen faldet på bestyrelsen - enten for elværket eller vandværket. I bestyrelsen sad murer Junker, som Tobito-Hansen åbenbart ikke var vildt imponeret af, for på et tidspunkt sagde han:

- Enten du har Junker, eller du har en kat i bestyrelsen, kan da komme ud på ét!