Notice: Undefined index: JQUERY_PLUGIN_CKEDITOR in /customers/8/a/7/borums.net/httpd.www/forum/extensions/HtmlFormatter/default.php on line 45 FAMILIEN I KROG I GUDUM - Borums Forum
FORSIDE | BAGGRUND | BORUM i FABJERG | MIN FAMILIE | STEDER OG FOLK | ERINDRINGER | BREVE | GALLERI | GÆSTEBOG
Du er ikke logget på! (.)
  1.  permalink
    Bedstefars ældste bror, Jens Borum, købte gården Krog i Gudum. Familien der bestod af følgende:

Jens Borum - (24.06.1874 - 05.09.1938)
    Ida Margrethe Borum (født Larsen) - (09.03.1872 - 09.10.1943)

De blev gift 13.11.1902 i Nr. Lem, hvor hun var født. Hendes forældre hed Bertel og Agnete Cathrine - og det forklarer navnene på deres børn:

Jens Lund Borum - (07.10.1903 - )
    Bertel Lund Borum - (22.01.1905 - 16.11.1971)
    Ingrid Johanne Borum - (07.04.1906 - )
    Peder Borum - (23.10.1907 - )
    Anders Borum - (07.05.1909 - 1982)
    Agnethe Katrine - (23.07.1910 - )
    Kristian Borum - (21.03.1912 - 1978)
    Johannes Borum - (28.03.1915 - )
  2.  permalink
    Nogle af fætrene i Krog var mærkelige. Således skriver Børge i et brev til far:

Kære Broder.

Nu kan det vel snart være på Tide at jeg faa mig vendt til at skrive lidt til dig. Ruth, Lydia og jeg har lige været ovre i Kog efter Ulla, hun har været derovre i 12 Dage, det har rigtig hjulpet paa Anders og Kristian, de var slet ikke så fjale som de plejer at være. Jeg snakkede med dem og saa dem for første Gang. ...

Ja, ja, én gang skal jo være den første, men der er lige det ved det, at Børge har skrevet brevet den 29/8 1933, så Børge skulle altså blive 19 år, før han så sine fætre på 24 og 21 år for første gang nogen sinde!
  3.  permalink
    Nå, de var nu ikke sådan alle sammen. Jeg har mødt Bertel. Han kom til os engang i slutningen af 60'erne. Han var biavler i det små og kom til far for at købe vokstavler.

Agnethe har jeg også truffet på. Hun virkede sød og humørfyldt, ganske som fars søstre! Jeg mener, at hun boede i Holstebro.

I Holstebro boede også den yngste, Johannes, som var sagfører der.
  4.  permalink
    FÆTTER BERTEL

Bertel tjente i en periode i Sdr. Lund. Dengang blev man hyret for et halvt - eller vel oftest - et helt år ad gangen. I kalenderen stod der altid Skiftedag ud for datoerne 1. november og 1. maj. Det almindeligste var nok november til november.

Bertel var et meget høfligt menneske. Selv om han var næsten 10 år ældre end Børge, var han ikke den, der hersede med fætteren. Engang, da han manglede hjælp til at trække håndsvinget på den store slibesten, så han kunne få slebet et eller andet redskab, spurgte han:

- Børge, hår do tij' te' å træk' æ sliwesten - eller det hår do e' ?

Han skulle da ikke føle sig forpligtet!
  5.  permalink
    ASNÆS

Far var i lære i tre forskellige smede- og maskinværksteder - et år hvert sted.

Nu er der jo det pudsige, at folk har en forbavsende loyalitet over for fx det bilmærke, som man har. Dengang var det ikke biler, det drejede sig om, for det var nærmest kun doktoren og dyrlægen, der havde sådan en. Men på landet betød tærskeværket noget.

Et af de steder, far arbejdede, var på den maskinfabrik i Lemvig, hvor man femstillede maskiner under handelsnavnet Vestjyden. Hans gode ven Hans Nielsen, Hollands (som jeg fortæller om andetsetds), var derhjemme vant til, at der stod Dronningborg på maskinen.

Far og Hans viklede sig ind i en diskussion om, hvilket af de to fabrikater, der var bedst.

Hans påstod kategorisk:

- Dronningborg er verdens bedste!

hvor far selvfølgelig holdt på Vestjyden.

De påstande gik frem og tilbage en hel del gange, indtil Bertel, som stod og overværede seancen, fandt tiden inde til at skære igennem med et:

- Asnæs skull' være den bæst'!!!

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Da Svend i sin tid fortalte mig historien, mente han, at far bare havde holdt på Vestjyden for at provokere Hans, men da jeg bagefter spurgte far om det, sagde han, at han da uden tvivl havde ment det i ramme alvor.
  6.  permalink
    .
  7.  permalink
    .