Notice: Undefined index: JQUERY_PLUGIN_CKEDITOR in /customers/8/a/7/borums.net/httpd.www/forum/extensions/HtmlFormatter/default.php on line 45 I 30'ERNE MELLEM SDR. LUND OG LØGUMKLOSTER - Borums Forum
FORSIDE | BAGGRUND | BORUM i FABJERG | MIN FAMILIE | STEDER OG FOLK | ERINDRINGER | BREVE | GALLERI | GÆSTEBOG
Du er ikke logget på! (.)
  1.  permalink
    En del begivenheder, som jeg har fået fortalt, knytter sig ikke éntydigt til barndommen i Fabjerg sammen med forældre og søskende, læretiden, skoletiden i København, Marinen, M/S Amerika osv., men ligger forud for tiden i Løgumkloster. Indtil videre lægges de her.
  2.  permalink
    MOTORCYKLEN

På et tidspunkt i sin ungdom har far haft en motorcykel. Det var en AJS. Model og årgang kender jeg ikke, men den kan vel ikke have været ret forskellige fra den type, som kan ses her.

Mens han var i København, er den åbenbart blevet solgt, for i dette brev skriver bedstefar om betalingen for den, og om han skal sende noget deraf til far.

Mens han boede hjemme og brugte motorcyklen, blev han i en eller anden anledning standset af politiet, og man konstaterede, at den var ulovlig. Det var nemlig sådan, at der for enden af udstødningsrøret skulle påmonteres en såkaldt svalehale, og det var der ikke. Nu kan man jo mene, at det var en bagatel, men sådan fungerer retsmaskineriet ikke - hvis der er begået en lovovertrædelse, skal der falde en straf. Far blev indkaldt for at få afsagt dommen. Dommeren havde dog tilsyneladende noget mere fornemmelse af forbrydelsens omfang, for han afgjorde sagen med et:

- Jeg idømmer Dem den mindste bøde, jeg kan, nemlig 5 kr.!

Kendelig lettet over udfaldet, tog den domfældte hjem - hvorefter han den følgende dag på værkstedet selv tildannede en fiskehale, som han monterede på maskinen.
  3.  permalink
    OM DØDSDROMEN

I større omrejsende tivolier og på markedspladser kunne man dengang opleve dødsdromen. Om det stadigvæk forekommer, ved jeg ikke, men jeg husker fænomet fra min barndom i 50'erne. Jeg besøgte dem nu aldrig, men husker motorlarmen derinde fra.

Udenfor så man ofte en motorcykel stillet op, måske endda med en af kørerne - eller i hvert fald plakater med billeder af opvisningen. Mellem forestillingerne stod en udråber og udmalede den dumdristige og halsbrækkende aktivitet. Engang på en markedsplads hørte far således følgende opflammende salgstale:

- Det er den fænomenale kører, Svend Jensen. Han kører op ad en lodret væg.

... og den chance kunne man jo næsten ikke lade gå fra sig - specielt da ikke, når det viste sig, at de optrædende kørte på AJS maskiner!