Notice: Undefined index: JQUERY_PLUGIN_CKEDITOR in /customers/8/a/7/borums.net/httpd.www/forum/extensions/HtmlFormatter/default.php on line 45 Gamle billeder - hvem optræder her? - Borums Forum
FORSIDE | BAGGRUND | BORUM i FABJERG | MIN FAMILIE | STEDER OG FOLK | ERINDRINGER | BREVE | GALLERI | GÆSTEBOG
Du er ikke logget på! (.)
  1.  permalink
    Rundt omkring i gamle albummer, billedlommer, cigarkasser mv. fjæler sig et større antal billeder af personer, som ikke uden videre lader sig identificere. Af gode grunde har vi ikke kendt vore forældres generation, da de var unge, så tidlige billeder af dem kan være vanskelige at sætte navn på - hvis ikke en venlig sjæl i tide har skrevet det på billederne.

Nogle er dog letgenkendelige, enten på udseendet eller på grund af alderen i forhold til andre.

Et problem udgøres også af gamle negativer, hvor der vist kun i undtagelsestilfælde er skrevet navn på. Og så er der en god del billeder, som er aftryk, de selv har fremstillet. Mange billeder er nemlig ikke fremkaldt hos en fotograf, men hjemmegjorte. De unge købte fotografisk papir og lavede deres egne aftryk. Det var ikke vanskeligt på grund af negativformatet, det var simple kontaktkopier - papir, negativet med en glasplade over og lys, så var den sag klaret. Problemet her er oftest, at de fremkalder- og fixerbade, som de benyttede, ikke gav holdbare aftryk. At de er i brunlige nuancer, er det mindste problem, men mange er afbleget næsten til det usynlige.

Det er mange år siden, jeg har demonteret mit mørkekammer, i dag foregår alt af den slags digitalt. Men det hjælper så også til, at selv stærkt afblegede aftryk kan scannes ind og billedet forstærkes i en kraftig efterbehandling i PhotoShop eller tilsvarende. Selv de store negativer kan scannes eller affotograferes med kamera, så de om ikke bliver gode, så dog i hvert fald tydelige nok til at kunne gengives.

Billederne nedenfor kommer i spredt orden, efterhånden som de dukker op af gemmerne. Ved rigtig mange er jeg i tvivl om identiteten på personerne. Ofte rent gætteværk, i andre tilfælde ser jeg mindelser om nogle af mine fætre eller kusiner og griber derfor til den antagelse, at det så kunne være vedkommendes far/mor på billedet.

Kommentarer og evt. korrektioner vil være yderst velkomne!
  2.  permalink
    Billede nr. 1

Ved det første billede er jeg ikke så meget i tvivl. Det må være Ulla til højre.

Pigen til venstre har jeg ikke noget bud på - men nogen af søstrene kan det ikke være. Måske en kusine eller blot en eller anden på besøg.
      UllaOgNN.jpg
  3.  permalink
    Billede nr. 2

Mit bedste bud er, at den store af pigerne her må være Else. Jeg synes, at der er noget i ansigtsudtrykket, der minder om hende som voksen.

Billedet ser også ud til at være taget samme sted - og på samme tid - som billedet ovenfor, så det kan vel godt passe med aldersforskellen på Ulla og Else (3½ år).
      ElseOgNN.jpg
  4.  permalink
    Billede nr. 3

Her er mit forslag, at det må være Risse til venstre sammen med Ruth og lille Ulla. Aldersforskellen på de to store er ca. 1½ år, og det kan vel godt passe med de to på billedet.

For mig er der noget i ansigtsudtrykket - omkring munden - som minder mig meget om kusine Hanne, hvorfor jeg bilder mig ind, at det jo så kunne være hendes mor! :-)
      RisseOgRuth.jpg
  5.  permalink
    Billede nr. 4

Hvis antagelsen ovenfor holder stik, at det er Risse til venstre, må det jo så også være hende, der er på billedet her. Og kan den unge mand til højre så mon ikke være Jens Lund - 9 år ældre end Risse?
      RisseOgJensLund.jpg
  6.  permalink
    Billede nr. 5

Jeg er meget i tvivl om, hvem der her holder siesta (for enden af stuehuset). Igen en meget indirekte måde at identificere på. Den unge mand til højre, som krammer hunden, kan muligvis være Svend - der er noget i udtrykket, der minder mig om fætter Flemming! :-)

Næste kunne være Børge - aldersforskellen på 2 år kunne vel godt passe.

Og så bliver det ikke nemmere: Kan pigen i midten med siden til være Hanne? Og den næste være Risse - for det synes jeg faktisk, det ligner!

Med hensyn til personen helt til venstre er jeg blank.

Klik på billedet for at få det vist i større udgave - eller kig på det i galleriet.
      Siesta.jpg
  7.  permalink
    Billede nr. 6

Dette billede kunne være taget på samme tid som nr. 5 - eller i hvert fald på samme sted. Det er også gætteværk, men mon det kunne være de tre yngste af pigerne? De har da åbenbart ens kjoler på, og at dømme efter frisuren kunne hende til højre Ulla. Så skulle de to andre være Else i midten og Lydia delvis skjult bag hunden.
      Lydia+Else+Ulla.jpg
  8.  permalink
    Billede nr. 7

I det hele taget lader det da til, at der er godt med hunde i Sdr. Lund. Hvem de enkelte på billederne er, er naturligvis umuligt at sige noget meningsfyldt om, men jeg husker, at far har fortalt om to hunde Basse og Nikke, som jeg ved, de satte stor pris på. Dem er det næppe her, men den ene af dem kunne jo være den Busse, som Jens Lund i brevet her fortæller om var blev skudt og erstattet af en hund fra Mitte og Kristian Knudsen.
      Hunde.jpg
  9.  permalink
    Billede nr. 8

I en hidtil upåagtet del af mit uoverskuelige arkiv er jeg netop stødt på et billede af nogle unge mennesker, der sidder på trappen foran fordøren i Sdr. Lund? Den unge dame helt til højre synes jeg bestemt må være Risse, og den lille i midten kunne ligne Ulla. Kan det være Hanne mellem de to? Men de øvrige har jeg ikke noget bud på. Fætre/kusiner måske?

Igen er der tale om afblegede hjemmeaftryk, hvor mange detaljer er forsvundet. De er søgt trukket frem i den elektroniske efterbehandling.
      RisseOgUllaMfl.jpg
  10.  permalink
    Billede nr. 9

Her er der tydeligvis tale om bedstefar og bedstemor sammen med flere gæster. Dem har jeg ikke noget bud på. Den lille pige ved bedstefars side kan være Else - det forekommer mest sandsynligt, hvis det er taget nogenlunde samtidig med nr. 6, og det er Else i midten der. Også hunden synes at være genganger fra billederne overfor. :-)

Billedet er meget afbleget, og det er meget vanskeligt at skelne detaljer i originalen.
      KJogJensineMedGaester.jpg