Notice: Undefined index: JQUERY_PLUGIN_CKEDITOR in /customers/8/a/7/borums.net/httpd.www/forum/extensions/HtmlFormatter/default.php on line 45 MIN STOREBROR - Oluf (1939 - 1985) - Borums Forum
FORSIDE | BAGGRUND | BORUM i FABJERG | MIN FAMILIE | STEDER OG FOLK | ERINDRINGER | BREVE | GALLERI | GÆSTEBOG
Du er ikke logget på! (.)
  1.  permalink
    Oluf blev født den 17.07.1939 i Løgumkloster. Han gik i børnehave der, men da familien flyttede til Holsted St. i november 1944, havde han hele sin skolegang der.

Han var vist et meget stille barn. Mor fortalte, at engang, da hun stod i køkkenet, mens Oluf var inde i stuen, gik det pludselig op for hende, at der var meget stille derinde. Det er jo ikke nødvendigvis gode tegn, når man har med børn at gøre, så hun spurgte med en lidt fast stemme:

- Oluf, hvad laver du?!!!

hvortil han spagfærdigt svarede inde fra stuen:

- Je' sitter.
  2.  permalink
    OM KARAKTERMOR(D)

Den senere del af Olufs skolegang foregik i realskolen i Vejen. Med mellemrum fik han karakterbog med hjem. Engang havde han i et eller andet fag fået en karakter, som mildt sagt ikke var imponerende. Da mor så det, sagde hun bebrejdende til ham:

- Jamen, Oluf, så har du jo slet ikke forstået noget af det!

hvortil han forsagt svarede:

- Det var sandelig en køn trøst!
  3.  permalink
    KANDIDAT MADSEN

Da Oluf gik i skole i Vejen, skulle han på et tidspunkt have latin, og for at lære det ordentligt, skulle han have privatundervisning. Ude i Stenderup, lidt syd for Holsted, boede en mand, som havde gået på universitetet en overgang og havde bestået filosofikum, men aldrig gjort noget studium færdigt. Han kunne dermed kalde sig cand. phil. og så vidt jeg ved, levede han af en minimal pension efter sine forældre, som han så åbenbart supplerede ved fx at give timer i latin. Jeg husker engang at have været med Oluf derude. Hans fornavn kender jeg ikke, for vi kaldte ham altid kun Kandidat Madsen.

Da Oluf første gang skulle cykle ud til ham, havde han svært ved at finde frem til huset, hvor han boede, og han var derfor nødt til at spørge en af de indfødte om vej til "Kandidat Madsen"- med følgende svar som reaktion:

- Kandidat Madsen? ... Hvem fanden ka' det vær' ... så'n er der sgu' da ingen herude i Stennerp, der hier!
  4.  permalink
    MÅLESTOK

Da Oluf kom på session, opdagede man, at noget var galt i nyreregionen. Han blev derfor undersøgt på Brørup Sygehus, hvorfra man henviste til behandling på Rigshospitalet i København, hvor han blev indlagt og opereret ad flere omgange.

På den tid havde man 16- og endda 32-sengs stuer, og Oluf kom derfor til at dele stue med en del forskellige mennesker med vidt forskellig erhverv og baggrund. Selv om anledningen til opholdet ikke var den mest opmuntrende, blev indlæggelserne dog ikke den rene jammer. For som jyde blandt ærkekøbenhavnere kunne man opleve mange pudsigheder.

Under en af indlæggelserne havde han fornøjelsen af, at der i nabosengen lå en mand, der var drejer på B&W.

Nu er folk jo som oftest præget af det erhverv, de befatter sig med, og sådan også her. Da han således en dag skulle beskrive et eller andet, lød det sådan:

- Den har vel været en ...øøøhhh... 170 til 180 millimeter!

Hvor almindelige mennesker flot ville have erklæret "en 15-20 cm", levede han i en verden, hvor alt foregik millimeternøjagtigt!