Notice: Undefined index: JQUERY_PLUGIN_CKEDITOR in /customers/8/a/7/borums.net/httpd.www/forum/extensions/HtmlFormatter/default.php on line 45 Af OLUFS OPLEVELSER I SPAREKASSEN - Borums Forum
FORSIDE | BAGGRUND | BORUM i FABJERG | MIN FAMILIE | STEDER OG FOLK | ERINDRINGER | BREVE | GALLERI | GÆSTEBOG
Du er ikke logget på! (.)
  1.  permalink
    Oluf blev udlært i Spare- og Lånekassen for Holsted og Omegn. Da vi flyttede, fik han arbejde i Sparekassen i Lemvig. Der kom han jo i berøring med mange mennesker, af og til også nogle pudsige.
  2.  permalink
    OM YDMYGHED

Kort efter at Oluf var begyndt i Lemvig, kom en kunde - en gårdejer fra Gudum ved navn Grysbæk - ind i Sparekassen. Da Oluf var ganske ny på stedet, kendte han selvfølgelig ikke kunderne og deres navne. Da Grysbæk havde henvendt sig til Oluf ved skranken og forklaret sit ærinde, spurgte Oluf:

- Hvad er navnet?

hvortil Grysbæk drejde sig rundt og sagde så højt, at alle i lokalet kunne høre ham:

- A trow' alywl e', der war nown herind', der e' kjæn' mæ!!!
  3.  permalink
    LIGFALD

En familie (jeg har aldrig fået deres navn og præcise bopæl at vide, så jeg afslører jo sikkert ikke noget, der burde holdes fortroligt - og da næppe nu 50 år senere), som vistnok boede et sted "på den anden side" Lemvig, bestod af mand og kone og en voksen datter. Oluf havde taget sig venligt af dem, og de følte sig åbenbart trygge ved ham og gik altid hen til ham, når de havde ærinde i Sparekassen.

De havde rigtignok også deres at slås med. Manden led at epilepsi, eller som det tidligere blev kaldt "ligfald". Og det var åbenbart ikke i småtingsafdelingen, for engang, hvor han var inde i Sparekassen, fortalte han om sine anfald og spurgte Oluf:

- Hwor manne gång' trowr do, det hår wæt ætter mæ å jen daw, æ lort?

- Det ved jeg sandelig ikke.

- Tijh gång'!
  4.  permalink
    TIL BRYLLUP

Jeg er ikke klar over, ad hvilke kanaler datteren fandt sin tilkommende, men på et tidspunkt har hun fundet en kæreste, som hun skulle giftes med. Brylluppet blev holdt hos hans forældre på Sjælland, og det blev en minderig oplevelse.

Da de næste gang kom i Sparekassen, fortalte de detaljeret om begivenheden. Ikke mindst det kulinariske - og hvad der siden fulgte - havde gjordt stort indtryk. De indbudte gæster blev indlogeret rundt omkring i huset, flere af dem delte stuen som soverum. Manden førte ordet sekunderet af konen:

- Vi fik ååndstieg og hårestieg. Dengång a kom i mi seng, da sluh' a fem sture skij'!

- Jaaaah
    , kaglede konen, den jen' lå å snorket', den annen lå å fes!
  5.  permalink
    EN KUNSTANMELDELSE

I 60'erne gjorde Holstebro sig kendt som et kulturelt centrum. Hertil bidrog ikke mindst købet af Giacomettis statue Kvinde på Kærre.

Nogle år senere ville man i Lemvig åbenbart også vise sig i besiddelse af kulturelle visioner, så man indkøbte ligeledes en - noget mindre og ikke helt så kunstnerisk ambitiøs - bronzeskulptur.

Skulpturen var udformet som en torso, en mandsfigur på vel kun en halv meter i højden. Hoved og arme manglede, men resten af kroppen var da nogenlunde intakt.

Den lille mandsling fyldt nu ikke stort, som han var placeret på Torvet, klemt op i en krog mellem et par fløje af Lemvig Kirke. Men da statuen var blevet afsløret, blev der i Lemvig Folkeblad vist et billede af kunstværket i en gengivelse, hvor man ikke kunne se, at figuren ikke var i legemsstørrelse. Da fremstod han i næsten overmenneskelig magt og vælde.

Statuen var da nok samtaleemne i byen i tiden umiddelbart efter, og en kvindelig kunde i Sparekassen havde da i hvert fald også set kunstværket og dannet sig en mening om det, for da hun var inde i Sparekassen, og snakken faldt på figuren, sagde hun:

- Ja, det er e' for at han så stur - men sikke da nøj karossiværk han hår!